Een andere cultuur

17 januari 2018 - Punta Cana, Dominicaanse Republiek

Hallo lieve mensen,

Allereerst bedankt voor de vele, leuke reacties.

Goed nieuws voor wat betreft Jan z'n voet: als er nog iemand een kruk nodig heeft, die mag hem hier gratis komen ophalen. Hij heeft hem niet meer nodig. Hij loopt nog wel met de airwalker, ook langere afstanden. Regelmatig loopt hij korte stukjes op badslippers.

Wat hebben we zoal gedaan?
Voornamelijk relaxen. Zo zijn we eergisteren en vandaag naar het plaatselijke strand geweest. Het is op zich lopend prima te doen maar wij kozen er voor om ons te laten brengen met een brommertje. Lekker met z'n drieën, zonder helm, op de brommer naar het strand! Een publiek strand. Geen afgeschermd strand van een resort. Je ligt tussen de plaatselijke bevolking. Er komen van allerlei verkopers bij je langs om wat pesos aan je te verdienen met bijvoorbeeld kokosnoten, hoedjes van palmbladeren, bananen, ananas, vis, empanadas enz. Of je kunt tegen betaling op de foto met een iguana, een aapje of een papagaai.
Het strand zelf was fantastisch. Palmbomen, mooie blauwe zee, hoge golven en een heerlijke temperatuur.

Onze boodschappen:
We halen onze boodschappen bij een klein kruidenierswinkeltje, dat heet hier een colmado (het lijkt wel of iedereen hier een colmado heeft, zoveel zijn er). De vriendelijke winkelier ligt buiten op z'n ligstoel te wachten tot er klanten komen. Je kunt alles bij hem kopen, zelfs per stuk. Dus uit een zakje met 6 bolletjes haalt hij er rustig 2 voor jou uit. We zagen zelfs dat hij 1 sigaret uit een pakje Marlboro haalde en aan een klant verkocht.

Zoals we al schreven zitten we hier 's ochtends met vele nationaliteiten aan de ontbijttafel. Onder hen bevinden zich ook 2 fascinerende Duitse jongens. Ze hebben een machete (kapmes) gekocht om vervolgens in palmbomen te klimmen om er kokosnoten uit te halen die ze dan weer 's ochtends bij het ontbijt opeten.

Het is hier absoluut zeer basic maar daardoor maak je ook wel hele leuke dingen mee. Zo hebben wij vanavond, toen het al donker was, gedouched met onze zaklamp als licht. Aangezien onze bamboohouten douchecabine zicht buiten bevind, stonden wij onder een palmboom met daarboven een prachtige sterrenhemel.

We kunnen nog veel meer vertellen maar laten het hier bij.

Liefs van ons.

1. Lia Eschbach:
    18 januari 2018
    Heerlijk lijkt mij. Fijn dat het goed gaat met de voet van Jan. Al die verkopers lijkt me lastig. Het helpt ook niet als je bij 1 of 2 wat koopt. Maar ja, hoort erbij.
    Douchen bij zaklamp licht, haha. Heeft wel iets. Ws stuk warmer dan hier.
    Relaxed dat gewoon 1 ding kunnen kopen. Geniet ervan