Werken en vakantie.

3 maart 2018 - Chosica, Peru

Hallo allemaal,

Weer is er een week voorbij.
Ondertussen krijgen we ook te maken met "gewone" dingen zoals een t-shirt kopen, omdat die vervangen moet worden, of je haar moet worden geknipt.
Wel, dat levert weinig problemen op. Ondanks dat zo goed als alle Peruanen klein van stuk zijn (je moet denken aan een kop kleiner) en allemaal zwart haar hebben, kost ons dat geen enkele moeite.
Verbazend is dat ze best veel grote maten verkopen, al houdt het bij XL wel op.
En bij beide barberias (kapsalons) die wij vragen, kunnen ze het haar van Renate bijkleuren. Op de grote markt is zelfs een hele steeg van kapsalons. Een kapperszaak is ongeveer 3x3 meter. Klein maar gezellig. En...... goedkoop. Voor ons Nederlanders belangrijk uiteraard.

's Zondagsochtends als de meiden uit de kerk komen, krijgen we weer een stukje cultuurverschil voorgeschoteld. Terwijl wij aan de koffie zitten beginnen alle meiden de woonkamer leeg te halen. Alles wordt buiten gezet.
Driftig wordt er schoon gemaakt. Wij zijn toch nieuwsgierig waarom dit nu gebeurd. Ook voelen we ons ongemakkelijk omdat wij zitten te niksen. Als we uitleggen en zeggen dat wij eigenlijk, vanwege onze geloofsovertuiging, niet willen meewerken is dat geen probleem.
"Gisteren hadden we carnaval en daarom hebben we zaterdag en zondag omgedraaid! !!!!!"
Logisch toch?....... eh....... Ja? .. ..... ?

's Maandags gaat, voor wat ons betreft, de werkweek weer beginnen. Renate haalt o.a. de kleinste van de meisjes, die naar school gaan, op vanuit school. En de trampoline wordt in gebruik genomen: hij is klaar en goedgekeurd.

28 februari.
De dag waar al lang naar is uitgekeken door de meiden. Want 1 van de meiden, Josselina, is jarig! 's Avonds is er geen eten maar staat de tafel vol met zoetigheid. Adrian, is net als Josselina's moeder en alle vrijwilligers, ook van de partij en verzorgt de muziek. De verjaardag bestaat uit dansen, dansen, zingen, dansen, dansen, zoetigheid eten en dansen.
Op harde muziek. Spaans uiteraard.
En ja, zo soms komen wij stijve Hollanders dan ook maar even op de dansvloer. De meiden vinden het prachtig en wij zijn alle schaamte voorbij.
Om 9 uur zit het feest er op en de meiden worden naar boven gedirigeerd. Om kwart over 9 is alles stil! Wauw!

Vrijdagochtend is het de eerste keer dat wij zelf iets voor de meiden organiseren. Bestond ons hulp voornamelijk uit praktische hulp, nu gaan we iets recreatiefs doen.
Ons was opgevallen dat de meiden voornamelijk naar het zwembad gaan of naar Lima. De andere kant op, het Andesgebergte in; "nooit geweest". Ook een uurtje verderop kennen ze niet. Op een enkeling na.
Na goed overleg met Rocio en Judith kunnen we met de middelste leeftijdsgroep, de medianas, naar San Jeronimo de Surco. Hier noemen ze dat Surco, een klein dorpje in de bergen. Voor ons een uitdaging: met 5 grietjes, waarvan 1 verstandelijk beperkt, een wandeling berg op van een uur naar de waterval Huanano.
Om 8 uur vertrekken we met de bus (o.v.) naar het centrum van Chosica en daar stappen we samen met een andere vrijwilligster, uit Canada, die ons vroeg of ze ook mee mocht, in de bus naar Surco. Totale vervoerskosten 1,25 uur in 2 bussen met 7 mensen: 31,50 Sol = € 8,50. Kom daar in Nederland mee aanzetten.......
En dan zijn we in Surco. Frisdrank, broodjes, bananen, donuts en chips in slaan in een uiteraard klein winkeltje en daar gaan we.
En genieten dat ze doen!
Een schot in de roos.
Als we uiteindelijk bij de waterval zijn, kunnen ze niet wachten om het water in te gaan. Binnen 10 minuten is het hele spul, inclusief Jan, er weer uit. Het "muy frio" (heel koud) is niet van de lucht. Toch gaan we er dapper nog een keer in.
's Middags gezellig samen eten en dan gaan we nog 45 minuten verder omhoog.
De meiden vinden het fantastisch. Geen appel is veilig onderweg. En met zeker 5 kilo appels komen we weer beneden.
Na de terugreis, in een meer dan overvolle bus, zijn we weer terug in Chosica waar we hen trakteren op pizza met..... Inka Kola! Uiteraard😉
Het laatste stuk van een half uur, lopen we terug naar Hogar de Gina. Om 19.30 uur zijn we met een voldaan gevoel weer terug.

Een geslaagde dag.

Groetjes, Jan en Renate
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Chris en Wil:
    7 maart 2018
    Goed bezig, Jan en Renate. Leuke verhalen om te lezen!
    Vanmorgen Jan s moeke gesproken op de verjaardag van oom Wim.
    Veel succes verder!