"Effe rustig aan"

7 april 2018 - Ayacucho, Peru

Hoi allemaal,

Zaterdagavond. In een hotel in Ayacucho liggen we bij te komen van een heerlijk bord Lomo Soltado (met Res, voor de geïnteresseerden) die we aten bij een Chifa.
In gewoon Nederlands: bij een restaurant wat een kruising is tussen chinees en peruaans eten (die komen hier heel veel voor in Perú) aten we op een groot bord (altijd heel veel eten op je bord) rijst en een mengsel van rundvlees, tomaat, uien en patat.

Sinds de laatste excursie vonden we het wel tijd worden voor wat rustigere dagen.
Eigenlijk leek het ons wel leuk om vrijdag een excursie naar de jungle te doen. Voor de kosten hoef je het niet te laten. Ongeveer €20,00 pp. Je krijgt dan een dag van 6.00 uur tot 22.00 uur inclusief gids en chauffeur.
We hebben er toch vanaf gezien omdat de lengte van de dag en het vele rijden (totaal ongeveer 10 uur) ons niet verstandig leek.
Zaterdag, de volgende dag, staat er immers de lange busreis van Huancayo naar Ayacucho op het programma. ......
Tja..... we worden een dagje ouder. We trekken dat allemaal niet meer......

Maar donderdag hebben we rustig aan gedaan in Huancayo en voor vrijdag een citytrip geboekt door Huancayo.
Een vrij saaie stad, zeggen ze......
Nou wij hebben genoten, en niet zo'n klein beetje ook.
Wat een hartstikke leuke excursie!

Zaterdagochtend gaan de backpacks weer op onze rug en stappen we uitgerust in de bus van Expresa Molina.
Een rit van 9 uur, die uiteindelijk 8 uur zal duren.
Over dé hoofdweg door de Andes.
Zegt maar: de snelweg.
270 km...... maarre..... waarom daar 8 uur over gedaan?
Wel..... we kunnen alles uit de kast halen om uit te leggen wat voor bizarre weg dit was (het stuk wat we vandaag reden staat er berucht om) maar er is maar 1 woord voor: SPECTACULAIR!!!!!
Misschien lijkt het overdreven om te beginnen over ravijnen en op het randje rijden......? Bekijk de video dan maar eens.
Natuurlijk waren er ook stukken die beter waren maar wij durven te beweren dat de helft van de weg echt zenuwslopend was.
Renate heeft geen last van hoogtevrees maar Jan toch wel een beetje en laat die nou net bij het raam zitten en de afgronden in kijken.

Maar ondanks dat de weg soms angstaanjagend was, we voelden ons wel veilig bij de 2 chauffeurs.
En mooi!!!! Wauw!!!!

We laten het er hier bij.
Alles gaat goed en we zijn gezond.
We hopen morgen een rustige dag te hebben in een lekker warm Ayacucho.
25 graden, net iets warmer dan in Nederland. .....😉

Voor maandag hebben we weer een busreis geboekt: van Ayacucho naar Andahuaylas.
Minder grote bus en minder spectaculair, maar wel weer een lange dag dwars door de Andes.

Geniet van de zondag!

Groetenvan Jan en Renate.

1. Chris en Wil:
    8 april 2018
    Hoi Jan en Renate
    Vandaag jullie laatste 4 verhalen gelezen! Geweldig!
    We wensen jullie nog veel mooie ervaringen toe!