Gewoon lekker bezig.

17 maart 2018 - Chosica, Peru

Hallo allemaal,

Maandagochtend 5 uur, de wekker gaat. De kinderen worden uit bed getrommeld. Aankleden! Er moet schoon gemaakt worden en daarna gegeten want om half 8 gaat de hele roedel naar school.
De eerste schooldag.
Wij gaan, héél stoer, er om kwart voor 6 uit. Dat was dan ook maar 1 keer want we hebben al snel in de gaten dat we om kwart voor 7 ook prima kunnen ontbijten. Esther, de spaanse vrijwilligster, ontfermd zich over de kleintjes. De uniformen gaan aan en na het eten brengen Esther en Renate de verschillende groepen naar school.
Jan kan zich dan rustig in huis gaan wijden aan het broodnodige schilderwerk. Voor dat het zo ver is moet er samen met Rocio de juiste kleuren worden uitgezocht in Chosica. Als we bij de speciaalzaak komen, zien we dat het er iets anders aan toe gaat dan in Nederland. Als we de kleuren laten zien met de juiste nummers voelen we ons een beetje belachelijk. Gewoon een beetje van dit en een beetje van dat en dan flink roeren. Hoezo een verfmachine?
De volgende dagen zijn we lekker bezig met de kinderen naar school brengen en weer ophalen en met schilderen.
We voelen ons echt nuttig.
Rocio en Judith zijn enthousiast. Alles knapt netjes op.

Vrijdagmiddag hebben we een meeting met de 5 oudste meiden, mediana Kiara en Bladimir (een 16 jarige jongen die hier tijdelijk woont).
Zaterdag gaan we namelijk met hen naar Toboganes de Songos. Een natuurlijke waterglijbaan. Alles wordt doorgenomen en zaterdagochtend zit iedereen om half 8 aan het ontbijt.
Alles loopt op rolletjes. (behalve een pot jam, waarvan de deksel amper is dicht gedraaid, en die dan ook onder Jan z'n handen in duizend stukken op de grond valt en de supermarkt waarvan de groente en fruitafdeling pas een uur later geopend is).
Op naar de markt dan maar!
Om kwart voor 11, stappen we uit de bus en gaat een prachtig avontuur beginnen. We bevinden ons op 2000 meter hoogte en gaan een kloof in tussen hoge steile bergen.
Na een kwartiertje komen we aan bij een splitsing. De meiden kijken naar de wegwijzer en lopen naar rechts. "Ho dames, we gaan naar links". "Naar links? Dan moet je klimmen door een steile kloof met rotsblokken en watervallen"!
"Ja? En?" Dan laat Jan de inhoud van zijn rugtas zien: touwen!
"Shit"..... De meiden gaan naar rechts. "Wij wandelen er liever heen".
Wij gaan naar links en beginnen ons om te kleden voor een natte klauterpartij. Als we bijna klaar zijn komen de meiden er toch aan. Omgekleed en wel. Leuk!
De eerste kennismaking met de touwen en de rotsen is al na 10 meter. Met veel gegil maar ook met veel aanmoedigingen is iedereen aan de andere kant van een lastig rotsblok waar een wilde beek langs stroomt.
Na nog een paar kleine obstakels komen we bij een serieuzere waterval aan. Het zelfvertrouwen is toegenomen en met vereende krachten wordt deze hindernis ook genomen. (Zie foto).
Maar dan.....
2 meiden, die vroeger in de jungle woonden, zijn nergens bang voor en klimmen als eerste omhoog om het touw te bevestigen.
Dat lukt nu ook, maar deze waterval is zó lastig dat we besluiten om met 2 verder te gaan en 1 van de meiden gaat met de rest, onder aan de waterval, weer terug om uiteindelijk toch de wandelroute te doen. Na een uur zijn beide groepen weer herenigd en na een maaltijd op een bijzondere plek (op een enorme rots die ver boven de rivier uitsteekt) lopen/klauteren we nog 10 minuten door naar de Tobogan (waterglijbaan). Midden in de indrukwekkende natuur. Wauw!
Het begint te regenen (wat de Peruanen overigens fantastisch vinden) en omdat het intussen al 3 uur is, besluiten we om terug te gaan. Na ruim een uur wandelen en ruim een uur met de bus zijn we om half 6 in Chosica waar we met z'n allen bij een Chifa eten. De meiden kunnen kiezen tussen Chinees eten en het overbekende Peruaanse Pollo a la Brasa. Wij hebben samen met 1 van de meiden heerlijk Chinees gegeten........
Met 3 groepjes van 3 gaan we met moto-taxi's terug naar Hogar de Gina.
Om 19.20 uur is iedereen, keurig op tijd, weer terug.
Iedereen is enthousiast over deze avontuurlijke dag.
Een geslaagde week.

Fijne zondag. Groeten van Jan en Renate.

1. Mirjam:
    18 maart 2018
    Wat een natuurschoon! Prachtig! Succes met schilderen!
  2. Henk en Annie Woertink w:
    18 maart 2018
    Wat mooi om jullie verhalen te lezen , geniet ervan met elkaar
  3. Ina warnar:
    19 maart 2018