Machu Picchu

16 april 2018 - Cusco, Peru

Hoi allemaal,

Maandagavond, we zijn weer terug in Cusco nadat we een kampeervakantie hebben gehad.
Zoals we al schreven, ben je niet in Perú geweest als je Machu Picchu niet hebt bezocht.
Wat is Machu Picchu eigenlijk?
"Een hoop stenen" hoorden we de Nederlanders zeggen, waarmee we een aantal busreizen samen reisden.
Misschien wel, maar dan wel een hele hoop mooie stenen die overgebleven, opgegraven zijn van lange tijd geleden.
Machu Picchu is een oude stad van de Inca's die dateert van rond 1440 en die bespaard is gebleven door de conquistadores, de spaanse veroveraars die alles kort en klein sloegen en alles verbranden wat ze tegen kwamen.

Wel...... deze unieke locatie in de Andes wordt jaarlijks door vele honderdduizenden bezocht.

En wij dus ook......
Maar wij doen het net iets anders......

Donderdagochtend vertrekken we met de bus van Cusco naar Ollantaytambo.
Bijna 2 uur in de bus.
In Ollantaytambo nemen we de trein naar Aqua Calientes.
Tot zover heel gewoon. Misschien dat de prijs voor de trein wat ongewoon is.
Zeker voor Peruaanse begrippen.
Wij, als Hollanders, zijn wel wat gewend, maar ruim € 50,- p/p voor een enkeltje vinden wij wel afzetterij (1,5 uur in de trein).

Maar ja..... Je kunt natuurlijk de Inca - trail lopen...... maar 4 dagen lopen door de bergen, tot hoogtes van 4600 meter......
Laat maar zitten dan.
Sommigen doen dat wel!

Als wij, als zovelen, uitstappen in Aqua Calientes, ook wel Machu Picchu dorp genoemd, zoeken wij echter niet, net als 99%, een hotel op, maar lopen met onze backpacks, van zo'n 18 kg per stuk het dorp in om een warme hap te scoren.
Wow! De prijzen liegen er niet om.
10 euro voor een maaltijd!
Dat moet goedkoper kunnen, vinden wij.
En als we bij de locals navragen wijzen die ons naar de "grote markt".
"Daarboven kun je goedkoop eten".

Renate besteld rijst met een mengsel van pasta, groenten en vlees (de naam van dit gerecht zijn we vergeten) en Jan eet bifteck: rundvlees met groenten, patat en rijst.
Allebei een colaatje erbij en als we de rekening van 18 sol (€5,-) betaald hebben, gaan we met een volle maag en een voldaan gevoel beneden shoppen.
Want..... nu hebben we 1,7 km wandelen voor de boeg naar de plaatselijke Camping Municipal en daar is niets te krijgen.
Nat bezweet komen we aan.

Heerlijk, wat een rust.
15 sol kost een overnachting (€4,-) en dan sta je midden in een fantastische natuur.
WC is aanwezig, evenals een koude douche en een "keuken" (er staat echt cocina!); een plek waar je dmv een open vuur en een rooster wat kunt opwarmen.
Super!
Enne. .... uitzicht op Machu Picchu!
We zien het bovenop een berg liggen.
De tent is snel opgezet en 's avonds liggen we nog na te genieten van de prachtige treinreis.

Vrijdag lekker uitslapen, bakje koffie gezet boven het vuur met een pan soep en dan 's middags wandelend terug naar Aqua Calientes.
Een leuk dorp, maar énorm toeristisch.
Als we aan het eind van de middag weer teruglopen na een heerlijke pizza te hebben gegeten, gaan we onze backpacks her-inrichten want:.....

Zaterdagmorgen gaan we redelijk op tijd op pad naar Machu Picchu.
Je kunt natuurlijk de bus vanuit Aqua Calientes nemen en voor 10 euro p/p ben je in 20 minuten boven, maar wij willen wandelen.
Tijd zat, en ach, zo ver is het niet.
Zegt men.......
Na ruim 3 uur zijn we eindelijk boven.
Echt, héél zwaar.
Maar Machu Picchu maakt alles goed.
Kijk, je ziet natuurlijk foto's, maar in het echie is alles vééél mooier.
En dat is ondubbelzinnig waar.
We blijven totdat ze ons om kwart over 5 eruit jagen. Vamos! Vamos!

Omdat het om 6 uur al donker is en vooral omdat we best moe zijn, gaan we met de bus terug.
Aaaaaa. ...... die stoere oudjes😉.
In Aqua Calientes moeten we de belachelijk dure tickets voor Machu Picchu (€40,- p/p) en de bus weer terug verdienen en we eten weer boven de markt.
Heerlijk!
's Avonds lopen we met onze zaklampjes weer terug naar de camping.
Een prachtige dag.

Zondagochtend, als we wakker worden, zijn we blij.
Gisteren was het weer wisselend maar nu staat de hele dag het zonnetje hoog aan de hemel. Wij kunnen heerlijk relaxen op de camping en op ons luchtbed, die we uit de tent gesleept hebben, doen we weer wat kleur op; dat was lang geleden.
Wel jammer van die irritante kleine muggen. Ettertjes!

Maandagochtend breken we de tent in alle vroegte af en volgen we de omgekeerde richting van donderdag.
We zijn weer terug bij Omi Lucinda in Cusco.
De vriendelijke eigenaresse is blij ons weer te zien en dat geldt omgekeerd ook voor ons.
Ze belt voor ons de taxi die ons morgen naar de terminal van Cruz del Sur brengt want morgen gaan we verder naar Puno, op 3800 meter hoogte......

Fijne dag en de groetjes van Jan en Renate.

1. Ina knot:
    17 april 2018
    Wat een avonturen beleven jullie.
  2. Alie Muller:
    17 april 2018
    Prachtig......wil eigenlijk wel ff een bakkie komen drinken en meegenieten....
  3. Jan Leusink:
    17 april 2018
    Is goed Alie. Kom maar langs. Vanavond in Puno? Wij zorgen voor gebak bij de koffie.
  4. Ria:
    17 april 2018
    Heerlijk, jullie verhalen. Ik kijk weer uit naar het vervolg.