Reizen door de Andes

11 april 2018 - Cusco, Peru

Daar zijn we weer......

Vandaag hebben we een relaxdagje gehad in Cusco. En dat hadden we nodig ook want gisteravond, na 2 lange reisdagen, waren we behoorlijk moe.

Afgelopen zondag hadden we een dag rust in Ayacucho. We hebben eerst lekker uitgeslapen en hebben daarna de feestelijke dienst beluisterd van onze kerk waarin gevierd werd dat de GKV en de NGK weer 1 gemeente vormen. Het was mooi om dit op afstand mee te kunnen beleven.
Daarna zijn we het centrum ingelopen. Ayacucho is niet super bijzonder maar wel een gezellig stadje. We waren weer getuige van een processie en in het park kwam een leuke, oude verkoopster, met anderhalve tand, 2 woorden engels, veel spaans en heel veel qeuchua maar met nog meer snoeprepen, bij ons zitten . Ze hield ons een uur aan de praat. Ze kwam uit de jungle, had een busreis van 20 sol (enkele reis) gemaakt om snoeprepen in Ayacucho te verkopen. Verkoopprijs: 1 snoepreep = 1 sol........
Toen we terug liepen richting ons hotel hoorden we prachtige muziek uit een kerk komen. Het was voor ons een bekende melodie.... we liepen naar binnen en een vriendelijke man verwelkomde ons en moedigde ons aan om naar de band voorin de kerk te lopen. "Whorty is the Lamb" zongen ze. Na dit lied stopten ze om even met ons te praten. Ze waren aan het repeteren voor een praisedienst in juni (mocht er iemand in juni in Ayacucho komen, wij kunnen je aan het adres van deze evangelische kerk helpen😉).
We besloten om 's avonds een kerkdienst van hun bij te wonen. Nadat we 3 kwartier in de kerk hadden gezeten, vonden we het wel welletjes geweest. Niet hééélemaal de dienst waar wij ons in konden vinden.

Maandagochtend stapten we in de bus van Las Chankas samen met de 3 Nederlanders waarmee we zaterdag ook al in de bus hadden gezeten. Een voorspoedige reis en om 1 uur kwamen we al aan in Andahuaylas. Voor ons zat het er eigenlijk alweer op, maar de andere 3 wilden een bus nemen om dezelfde middag nog in Abancay aan te komen. En na 5 minuten hadden ze al prijs en dan konden ze dinsdagochtend vanuit Abancay, bij daglicht, naar Cusco reizen.
Wij zouden eigenlijk pas dinsdagnacht doorreizen naar Cusco. Ons was vertelt dat dat de enige mogelijkheid was. Toen we de andere mogelijkheid hoorden ging het roer snel om en een uur later slingerden we weer met z'n allen door de Andes.
In Abancay snel een hotelletje geregeld voor € 9,00,de busreis voor de volgende dag geboekt net als een hotel in Cusco, restaurant gezocht om te eten in Abancay, boodschappen gehaald en toen was de pijp wel leeg.

Dinsdagochtend vertrok de bus om half 10 naar Cusco. Een prachtige reis.
Behalve een politiecontrole en diverse stops om verkopers van koek, maïs, gelatine, popcorn, ijsjes enz. in en uit te laten, verliep de reis voorspoedig.
Rond 3 uur kwamen we in Cusco, de hoofstad van het Incarijk, aan. Op de terminal nog geprobeerd om het geld van de tickets van de nachtreis terug te krijgen. Dit is niet helemaal gelukt want dan moesten we terug naar het verkooppunt in Ayacucho. Schade: € 15.00 😭
Bij Cruz del Sur tickets gekocht voor dinsdag voor de route Cusco - Puno. Daarna met de taxi naar ons hotel gebracht. Het hotel bleek een teleurstelling.
Op naar het centrum. Eten en treintickets boeken om uiteindelijk in Machu Picchu te kunnen komen op donderdag.
Toen we met de stadsbus weer terug waren gereden was de pijp andermaal leeg.

Vanochtend hebben we de koffers (backpacks dus😉) gepakt en zijn we naar een ander hotel in Cusco verhuisd.
Vandaag hebben we de tourist uitgehangen en genoten van het mooie weer en het mooie Cusco.

Morgen gaan we, met onze backpacks, met de bus van Cusco naar Ollantaytambo. Daar nemen we de trein naar Agua Calientes.
En als we daar zijn...... Gaan we kamperen.

Zaterdag, is de planning, gaan we naar Machu Picchu!
Je bent natuurlijk niet in Peru geweest als je Machu Picchu niet hebt bezocht.

Tot volgende week.

Groeten van Jan en Renate

1. Marijke de Graaf:
    12 april 2018
    Mooi verhaal weer! Zie uit naar het volgende verslag. Voelt alsof je er bij bent...
  2. Alie Muller:
    12 april 2018